Lohr Ferenc: Utolsó vacsora

Értékelés:
(1 szavazat)

               

LohrUtolsovacsora2

 

Lohr Ferenc (Pest, 1871. jan. 22.-Budapest, 1946. aug. 8.) festő. – A budapesti Iparművészeti Iskolában és a müncheni akadémián tanult. Szerepelt a Műcsarnok tárlatain, 1892 után körülbelül 60 templomban festett ornamentikát és freskókat. Első munkájaként 1893-ban a budapesti angolkisasszonyok templomát restaurálta; az óbudai templom mennyezetképeit festette.
1898-ban Lotz, Székely és Ébner mellett a tihanyi templom belső festésénél működött közre, 1904-07 között a Szépművészeti Múzeum reneszánsz termének díszítését, 1925-ben a budapesti ferences templom összes díszeit és festését, 1927-ben a budavári helyőrségi templomának egész díszítőfestését végezte.
1930-ban a székesfehérvári ferences templom figurális képeit és összes díszítését készítette. Tőle származnak a solymári, etyeki, piszkei plébániatemplomok, a gyöngyösi ferences templom, a zsámbéki (1936), a csepeli templomok falképei és díszítő festései. Oltárképei: Páduai Szent Antal, Zugló; Szent Ferenc látomása, Budapest, Hermina-kápolna. 1939 után arckép- és virágfestészettel foglalkozott.

Templomunk szentélyének északi oldalán az Utolsó vacsora jelenete, a déli oldalán a Kánai menyegző csodája jelenik meg. A festés idején a két barokk szentélyablak rézsűjére kis falazat került, ez adta meg a lehetőséget a képek magasságának növelésére.
Az Utolsó vacsora képe a II. világháborúban kapott É-i belövést követően éppen ennek a falrésznek a háta mögött feltorlódó hó és esővíz hatására csaknem teljesen tönkrement. A kép restaurálása azt körülvevő díszítő festés Tarr György festő-restaurátor munkája, aki a templom ’80-as években történt újrafestésekor lekapart díszítőfestést fényképek alapján 2000 körül újrafestette. Ilyen jellegű keretezése volt a templom többi mennyezet-képének is, ahogyan az a régi felvételeken látszik.
Ezzel együtt kapnának értelmet a szentély boltozatának képei is, Szent Péter és Szent Pál ábrázolása. A képek alatt most csak azok számára kivehető a római Szent Péter bazilika kontúrja, akinek erre külön felhívják a figyelmét. Lohr a festmények kartonjait más templomokban is felhasználta, így a pilisszántói templom szentélyboltozatán ugyanez az utolsó vacsora kép látható, a diadalívet díszítő magyar szentek is megegyeznek.

Megjelent: 716 alkalommal
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned